Artrose heup / knie

Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen vermindert in dikte en kwaliteit. Het gewricht kan pjinlijk en stijf zijn en beperkt in de beweeglijkheid (buigen en/of strekken). Er kunnen ook ontstekingen in de gewrichten ontstaan. Het gewricht wordt dan behalve pijnlijk ook warm en gezwollen. Geleidelijk kunnen er problemen ontstaan bij allerlei bewegingen zoals lopen, traplopen, in en uit de auto stappen, fietsen of schoenen aantrekken. Door toename van artrose kan de pijn verergeren en de beweegmogelijkheden van het heup- of kniegewricht en de spierkracht verder verminderen.

Bij artrose aan knie of heup wordt aangeraden te bewegen. Bewegen kan de pijn en de beperkingen verminderen. Maar in bewegen komen en blijven kan soms lastig zijn. Daarom kan fysiotherapie u helpen om dit te bereiken. U neemt deel aan een beweegprogramma, waarin wordt geoefend in kleine groepjes van 4-5 personen. Echter ook individuele begeleiding is mogelijk. We doen specifieke oefeningen om de spieren rondom knie- en heupgewrichten sterker te maken en we trainen de balans omdat dit vaak verminderd is. Verder proberen we de conditie en fitheid te verbeteren en/of om af te vallen. Ook wordt voorlichting gegeven over wat u moet vermijden en welke aanpassingen/hulpmiddelen mogelijk zijn.

Uiteindelijk doel is actief te blijven na de behandeling en toe te werken naar een (meer) actieve leefstijl. De behandeling duurt 3 maanden. Altijd doen we een intake om uw klachten te beoordelen en om uw niveau van conditie en belastbaarheid te bepalen.

Ontmoet onze fysiotherapeuten, klik op rode knop om ons team te bekijken