Claudicatio Intermittens

Perifeer Arterieel Vaatlijden is een ziekte die optreedt als gevolg van een vernauwing of afsluiting van een slagader naar of in de benen tengevolge van atherosclerose (slagaderverkalking). Patienten kunnen dan last hebben van een krampend, pijnlijk gevoel tijdens het lopen in de bil, heup of kuitregio, die afneemt in rust. Dit wordt claudicatio intermittens genoemd ofwel in de volksmond etalagebenen. Perifeer vaatlijden kan leiden tot slecht genezende wonden aan de voeten.

Claudicatio Intermittens behandelingen

Behandelingen als begeleide looptraining, trainen van de conditie, het stoppen met roken en het hebben van een gezonde leefstijl zijn aangetoond effectief in het verminderen van de klachten. Om die reden worden patiënten met perifeer vaatlijden regelmatig doorverwezen naar een fysiotherapeut. In meer ernstige gevallen kan het plaatsen van een stent of een operatie noodzakelijk zijn.

Claudicatio Intermittens fysiotherapie

Fysiotherapie bestaat uit looptraining, die we geleidelijk opbouwen. Doel is om de pijnvrije loopafstand te vergroten. We doen daarnaast oefeningen met als doel om te werken aan algemene activering en fitheid, en om de conditie en spierkracht te verbeteren. De duur van de behandeling is minstens 3 maanden, met een frequentie van 2-3x per week. We streven ernaar dat patienten na de behandeling zelf blijven bewegen. Over het algemeen blijven de behaalde effecten dan behouden.

Chronisch ZorgNet bewegen en leefstijl

Chronisch ZorgNet is een landelijke organisatie waarbij fysiotherapeuten zijn aangesloten die patiënten behandelen met hartaandoeningen, longaandoeningen (COPD en COVID-19) en Perifeer Arterieel Vaatlijden.